Saturday, February 19, 2011

Situasi 19 : Pemandu Bas~

Assalamualaikum..

Setiap manusia perlu ada sifat kesabaran dalam diri mereka. Hal ini kerana sifat ini merupakan sifat yang amat baik dan mendorong kita untuk mengeluarkan kata-kata yang baik walaupun dalam keadaan yang tegang.  Di sini saya ingin membicarakan sikap sabar dan ramah yang terdapat dalam diri salah seorang pemandu bas KHAR-KAMPUS. Sikapnya yang ramah membuatkan setiap pelajar merasa senang untuk bersembang dengannya. Selain itu, dia juga pada pandangan saya sangat sabar dengan kerenah pelajar-pelajar yang sentiasa berebut semasa menaiki bas. Antara dialog-dialognya yang kadang-kala mencetuskan ketawa pelajar-pelajar yang menaiki basnya :

                Pemandu bas : Baik-baik dik.. jatuh nanti..
                Pemandu bas : Jaga tangan tu tersepit nanti, pak cik yang susah..

 Tidak pernah saya melihat dia meninggikan suaranya kepada pelajar-pelajar yang menaiki bas seperti sesetengah pemandu bas dan beliau juga murah dengan senyuman. Selain itu juga, dia akan cuba membolehkan basnya penuh dengan pelajar-pelajar kerana tidak mahu menghampakan pelajar-pelajar yang telah lama menunggu bas. Hal ini menunjukkan bahawa dia sangat sabar walaupun pelbagai kerenah pelajar yang perlu ditempuhi olehnya setiap hari.  Namun, kadang-kadang saya dapati ada pelajar yang tidak mengucapkan terima kasih sebagai ucapan penghargaan kepadanya. 

Bagi saya, ucapan tersebut walaupun sekadar ucapan kadang-kadang boleh menyejukkan hati orang yang penat bekerja seperti pemandu bas tersebut. Bagi saya juga setiap pekerjaan yang dilakukan waima sebagai penjaga kaunter kedai runcit sekalipun merupakan suatu pekerjaan yang amat memenatkan dan meletihkan. Oleh itu, kita seharusnya menghargai kesabaran yang telah ditonjolkan oleh sikap pemandu bas tersebut. InsyaAllah..

0 comments: