Saturday, February 19, 2011

Situasi 18 : Sindrom Latah.

Assalamualaikum rakan-rakan sekalian..



Pernahkah anda semua mendengar dan melihat orang yang melatah?. Saya pasti anda semua  pernah melihat dan mendengar orang yang melatah bercakap. 

Bagi saya melatah merupakan salah satu penyakit yang amat merimaskan. Hal ini kerana sekiranya ada orang lain yang mengetahui hal tersebut mereka akan berterusan mengusik supaya orang yang melatah tersebut supaya melatah. Melatah juga terjadi dalam golongan remaja juga dalam golongan tua. Ada yang mengatakan sekiranya kita sering mengganggu orang yang melatah maka kita akan berjangkit dan mula melatah. Oleh itu, janganlah kita mengganggu orang-orang yang melatah kerana semasa melatah mereka tidak sedar dan menyebabkan mereka merasa penat.Apa yang hendak saya bicarakan di sini adalah mengenai perkataan-perkataan yang sering  keluar semasa seseorang tersebut melatah.

Orang yang melatah adakalanya mengeluarkan kata-kata yang baik dan mengikut orang yang mengusiknya. Namun, adakalanya pelatah ini akan mengeluarkan kata-kata yang tidak enak didengar. Contohnya seperti, celaka, babi, mencarut dan sebagainya. Hal ini merupakan fenomena biasa dalam kalangan masyarakat kita. 


Kata-kata yang dikeluarkan oleh pelatah-pelatah ini kadang-kadang tidak elok didengari oleh kanak-kanak. Hal ini kerana kalau pelatah tersebut orang tua, maka dia akan mengeluarkan kata-kata yang agak lucah dan kurang sopan. Fenomena ini juga berkait rapat dengan bahasa kerana melatah akan mengeluarkan kata-kata yang merupakan bahasa yang digunakan seharian.  Oleh itu, kita seharusnya tidak menggangu dan mengejek orang-orang yang mempunyai penyakit latah ini kerana kita mungkin dikhuatiri berjangkit. Apa yang saya tulis merupakan pendapat saya sendiri, sekiranya ada di antara kalian yang tidak setuju sila betulkan kesalahan saya ini. InsyaAllah…

0 comments: