Tuesday, February 15, 2011

Situasi 14 : Coklat Yang Cair~

Assalamualaikum rakan-rakan sekalian..
Selepas kelas kami keluar menuju ke arah tempat menunggu bas. Keadaan ketika itu panas terik dan menyebabkan kami mengeluh kerana keadaan tersebut dan bas masih belum kelihatan.

                Eni : Weh, abis ledeng coklat aku nih..
                Ida : A’ah.. kan panas ni..
                Sally : Eh, ko beli bile coklat tu?
                Eni   : Tadi la ko xperasan eh..
                Saya : ( Masih terpinga-pinga )




Saya terpinga-pinga kerana tidak faham maksud “ledeng” yang diucapkan oleh Eni. Kemudian, mereka memberitahu saya bahawa “ ledeng” bermaksud cair. Barulah saya faham perbualan mereka tadi.
“ Ledeng” merupakan suku kata dalam bahasa Jawa dan mereka di Johor sering menggunakan perkataan tersebut. Saya sebagai orang Kedah sememangnya tidak pernah mendengar perkataan tersebut sebelum ini.  Oleh itu, kini saya telah mengetahui maksud perkataan “ledeng” tersebut  dan mungkin akan memudahkan saya untuk berkomunikasi dengan orang-orang Jawa kelak. Ini merupakan salah satu perkataan yang saya tahu dan mungkin banyak lagi yang boleh saya pelajari dalam  bahasa Jawa.  InsyaAllah..

0 comments: