Wednesday, February 16, 2011

Situasi 16 : Kedah Darul Aman.

Assalamualaikum..

Kedah merupakan salah satu negeri yang terletak di bahagian utara tanah air. Negeri Kedah juga merupakan  tempat kelahiran saya dan saya berbangga menjadi anak Kedah.  Kedah mempunyai keistimewaan dialeknya yang tersendiri. Apa yang hendak saya ceritakan di sini ialah perkataan-perkataan yang sering disebut oleh orang Kedah yang akan menyebabkan berlaku salah faham sekiranya  bercakap dengan orang daripada negeri-negeri lain di Malaysia. 



Cekelat merujuk kepada coklat ataupun gula-gula. Hal ini kerana orang Kedah memanggil gula-gula atau coklat dengan menggunakan satu nama sahaja iaitu cekelat. Begitu juga dengan perkataan roti, orang Kedah akan memanggil biskut sebagai roti dan roti juga di panggil sebagai roti. Hal ini sebenarnya boleh menimbulkan kekeliruan terhadap orang yang bukan berasal daripada Kedah. Selain itu, terdapat juga perkataan-perkataan lain iaitu baloq liat yang bermaksud malas, keleboq yang bermaksud lumpur, cemuih yang bermaksud jemu, cempong bermaksud angkat dan banyak lagi.

 Sebenarnya, saya sendiri berasa kelakar dan sering berfikir bagaimana perkataan tersebut tercipta. Penggunaan perkataan-perkataan ini sememangnya merupakan perkara lazim di Kedah dan merupakan perkara biasa semasa berbual. Oleh itu, kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya dapat membezakan bahasa dialek dan juga bahasa Melayu yang betul. Sebagai seorang anak jati Kedah saya berbangga kerana Kedah mempunyai pelbagai perkataan yang sememangnya lain daripada yang lain. Di sini saya sertakan perkataan-perkataan dialek Kedah yang lain.

PERKATAAN
SEBUTAN
MAKSUD
ghonot
[gho.not]
 tundukkan badan ketika melalui dibawah sesuatu
ghupin
[ghu.pin]
 kulit kering dari luka
kecek
[ke.chek]
 pujuk
seluloi
[se.lu.loi]
 kerap kali
meghelop
[me.ghe.lop]
 hampir malam
ghona-ghoni
[gho.na]
 warna-warni
ghayup
[gha.yup]
 lesap sekelip mata/ terlalu laju
ghosek
[gho.sek]
 selongkar
nyuloq
[nyu.loq]
 jatuh tersembam/ dibelasah teruk
buloq
[bu.loq]
 lapar sangat
taboh
[ta.boh]
 pukul/ belasah
ghelah
[ghe.lah]
 terkoyak
ghunaih
[ghu.naih]
 cungkil/ kupil
geghek
[ge.ghek]
 basikal
mod
[mot]
 bawak pembonceng/  penumpang
sakan
[sa.kan]
 hebat/ tak sangka
sekeh
[se.keh]
 luku secara sipi
seneghih
[se.ne.ghih]
 selisih





0 comments: