Monday, March 14, 2011

Situasi 34 : Tetapan atau Setting?

Assalamualaikum…



Situasi seterusnya merupakan situasi yang sering berlaku dalam kehidupan kita. Saya rasa semua orang di dalam dunia ini mempunyai telefon bimbit. Telefon bimbit merupakan asset yang paling penting dewasa ini. Kegunaannya saya kira lebih penting kerana melaluinya kita boleh memanggil rakan atau saudara dari mana sahaja tanpa perlu bersusah payah mencari telefon awam. Namun begitu adakah kita sedar bahasa yang digunakan di dalam telefon bimbit kita?.
 Berapa orangkah daripada kita menggunakan tetapan bahasa Melayu dalam telefon bimbitnya. Saya rasa ramai di antara kita yang menggunakan tetapan dalam bahasa Inggeris. Hal ini kerana saya sendiri juga menggunakan tetapan telefon saya dalam bahasa Inggeris. Saya pernah bertanyakan hal ini kepada rakan-rakan saya dan rata-rata menjawab mereka sukar memahami sekiranya tetapan telefon bimbit mereka bahasa Melayu dan saya akui saya juga berasa kurang selesa sekiranya mengubah tetapan telefon bimbit saya kepada bahasa Melayu. 
Hal ini kerana sejak awal lagi kita menggunakan tetapan bahasa Inggeris dan menyebabkan kita telah terbiasa dengan tetapan tersebut dan sekiranya sejak dari awal kita menggunakan tetapan bahasa Melayu tiada alasan untuk tidak memahami tetapan bahasa Melayu. Oleh itu, tidak salah kiranya kita cuba membiasakan diri dengan tetapan bahasa Melayu supaya kita boleh memartabatkan bahasa kita. Berbanggalah dengan bahasa kita yang merupakan satu bahasa yang sungguh indah.
 InsyaAllah.


Sekadar gambar hiasan.

0 comments: