Monday, March 7, 2011

Situasi 28 : Pekak + Badak~

Assalamualaikum…

A : B…B…( Dengan nada yang agak kuat)
B : (Masih leka memilih tudung)
A : B… Oiiii… Pekak badak betulla…

pekak
+
badak
=
PEKAK BADAK


Di atas merupakan antara dialog yang di dengari oleh saya semasa saya bersama rakan berjalan-jalan di  Pesta Buku ( tetapi lebih banyak gerai yang menjual tudung, selendang dan baju). Dialog ini diucapkan oleh seorang perempuan ketika ingin memanggil rakannya. Dia menggunakan perkataan “pekak badak” yang saya pun kurang pasti mengapa badak dikaitkan dengan pekak. Pekak badak sering diucapkan oleh golongan masyarakat tidak kiralah tua, muda mahupun kanak-kanak.
 Perkataan ini telah bertapak dalam kehidupan harian masyarakat kita sudah lama dan juga semakin sebati dengan bahasa kita. Bagi masyarakat di Kedah perkataan pekak badak sememangnya perkataan yang sering digunakan dan saya kurang pasti di negeri-negeri yang lain. Sebenarnya pekak badak merujuk kepada seseorang yang tidak dengar apabila di panggil (menurut kefahaman saya). Pada pendapat saya, “ pekak badak” merupakan suatu ucapan yang agak kasar dan tidak seharusnya digunakan kerana boleh menyebabkan seseorang itu terasa hati. Oleh itu, molek kiranya kita menggunakan perkataan-perkataan yang lebih halus dan sesuai untuk merujuk kepada sesuatu perbuatan. InsyaAllah…

Sekadar hiburan.

0 comments: