Sunday, March 6, 2011

Situasi 27 : Penceramah Ustaz Akhil Hayy~

Assalamualaikum…



Baru sahaja selepas mendengar ceramah daripada Ustaz Akhil Hayy. Banyak input yang boleh  diambil daripada ceramah beliau. Apa yang saya dapat lihat daripada penyampaian ceramah beliau adalah beliau pandai menarik perhatian golongan muda untuk mendengar ceramah beliau. Beliau sering memuatkan isu-isu semasa dalam ceramah yang disampaikan. Selain itu juga, beliau sering menarik perhatian pendengar dengan suara beliau yang lunak. . Bahasa yang digunakan dalam ceramah lebih kepada bahasa yang mudah difahami oleh golongan remaja sekarang.
Baiklah, di sini saya bukanlah hendak menceritakan perihal Ustaz Akhil Hayy tetapi tentang isi ceramah yang berkaitan dengan situasi yang akan saya bincangkan. Pada suatu ketika saya mendengar beliau menyebut “ Sampai terbelit-belit lidah saya”. Inilah yang ingin saya bicarakan dalam situasi ke -27 ini. Saya pasti ada antara kita juga sering menyebut ayat tersebut. Hal ini berlaku disebabkan oleh terlalu banyak bercakap dengan menggunakan perkataan yang lebih kurang sama seperti :

                Jali janji jumpa Jun juga Jaja jadi jangan jual jagung .

Ayat tersebut boleh menyebabkan kita terbelit lidah. Hal ini kerana penggunaan huruf awalan yang sama dan menyebabkan kita sukar untuk menyebutnya dengan cepat. Pada pendapat saya juga, ayat tersebut dapat menambahkan kecekapan kita dalam berbicara. Saya masih ingin semasa di sekolah menengah, saya dan rakan-rakan seringkali mencipta ayat begini dan cuba menyebutnya dengan cepat. Oleh itu, walau bagaimanapun kita berbahasa, kita seharusnya tahu adab berbahasa itu sendiri dan tidak seharusnya kita mencampur-adukkan bahasa Melayu kita dengan bahasa-bahasa asing yang boleh menyebabkan bahasa Melayu menjadi semakin kebelakang. InsyaAllah…

0 comments: