Tuesday, March 8, 2011

Situasi 30 : Giler~

Assalamualaikum…

Situasi ini pula berlaku semasa saya meneman salah seorang teman saya untuk mengambil duit di mesin ATM Kolej Harun Aminurrashid. Mesin ATM tersebut merupakan satu-satunya mesin ATM yang terdapat di KHAR untuk kegunaan penghuni KHAR dan juga KUO. Oleh itu, kami terpaksa beratur untuk mengambil duit daripada mesin berkenaan. Semasa berbual dengan rakan saya, kami terpandang sebuah motosikal. Kemudian rakan saya telah mengeluarkan satu ucapan yang agak lucu bagi saya iaitu :

A : Giler besar moto tu…


Gambar motor yang lebih kurang sama dengan motor yang diceritakan di atas.

Apabila diperhatikan, ayat tersebut merupakan salah satu ayat yang salah daripada segi susunan tatabahasanya. Selain itu juga, dia juga menggunakan dua kata adjektif dalam satu ayat iaitu ‘besar’ dan ‘gila’. ‘Giler’ di sini adalah untuk menegaskan betapa besarnya moto tersebut bagi pandangan matanya, maka giler digunakan untuk memberi penegasan terhadap besar moto tersebut. Selain itu, dalam kehidupan harian kita, perkataan ‘gila’ sering kita gunakan. Contohnya :

Gemuk gila.
Manis gila.
Tinggi gila.
Penat gila.

Terdapat banyak lagi penggunaan perkataan ‘gila’  ini dalam kehidupan harian kita dan itu hanyalah sebahagianya sahaja. Oleh itu, pada pendapat saya kita tidak seharusnya menggunakan perkataan ‘gila’ tersebut untuk menunjukkan darjah yang paling tinggi dalam sesuatu perkara. Sebagai seorang yang menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa harian, seharusnya kita lebih sensitive dalam penggunaannya. Kita tidak seharusnya menokok-tambah kepada sesuatu yang bukan berada ditempatnya. oleh hal yang demikian, kita haruslah belajar menggunakan bahasa Melayu secara betul dan baik dalam kehidupan seharian kita. Tidak salah kiranya kita mencuba sesuatu yang baik untuk  kebaikan generasi yang akan datang. 
InsyaAllah…

0 comments: