Monday, March 7, 2011

Situasi 29 : Pinjam Sebatang Pen~

Assalamualikum..

Situasi seterusnya berlaku di dalam kelas Keterampilan Penulis. Kelas ini merupakan kelas bagi subjek minor Kesusasteraan Melayu. Situasi ini berlaku apabila saya meminjam sebatang pen daripada salah seorang rakan sekelas. Selepas menggunakan pen tersebut saya mengembalikan pen tersebut dan mengucapkan “Thank You”
Gambar hiasan.

Seperti yang kita sedia maklum, penggunaan bahasa Inggeris dalam kehidupan harian menjadi kebiasaan yang kadang kala sukar untuk diubah. “ Thank You” terbit secara spontan semasa saya memberikan pen tersebut. Ini jelas menunjukkan pengaruh bahasa Inggeris semakin berleluasa. 
Tidak salah menggunakan bahasa Inggeris tetapi penggunaannya haruslah bersesuaian dan bukannya mencampurkannya dalam bahasa Melayu yang kita gunakan sebagai bahasa kebangsaan kita. Selain “Thank You”, penggunaan kata ganti nama “I dan You” juga menjadi satu kelaziman bagi sesetengah golongan masyarakat dan tanpa segan silu merojakkan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris. Hal ini jelas menunjukkan betapa kurangnya semangat masyarakat kita untuk memartabatkan bahasa Melayu. Bagi mereka bahasa Melayu tidak sesuai digunakan untuk urusan seharian mereka. Bagi mereka-mereka yang berfikiran begini ingatlah asal-usul anda dan di mana bumi anda berpijak. Janganlah kita korbankan bahasa Melayu dengan mengagungkan bahasa asing.
 InsyaAllah..

Gambar yang tiada kaitan.

Cintailah Bahasa Kebangsaan Kita.. 

0 comments: