Thursday, January 27, 2011

Situasi 5 : Proton City~

Assalamualaikum…. Setiap hari kita akan berdepan dengan pelbagai situasi yang berbeza. Situasi-situasi ini berlaku dalam pelbagai gaya dan cara sama ada di dalam kelas, di dalam rumah ataupun bilik, di dalam bas dan sebagainya. Apa yang ingin saya ceritakan ini adalah situasi di dalam kelas di Proton City. Situasi ini berlaku semasa proses pembentangan individu dijalankan. Bagi sesetengah orang mungkin apa yang berlaku atau apa yang diucapkan merupakan perkara yang biasa dan tiada salahnya. Namun, bagi saya yang mengambil subjek Sosiolinguitik, situasi tersebut merupakan sesuatu yang harus dan perlu diubah kerana ianya telah sebati dengan masyarakat. Mengapa saya berkata demikian? . Ini kerana situasi ini sebenarnya sangat dekat dengan kehidupan kita iaitu dengan mencampurkan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris. Hal ini tidak sepatutnya berlaku kerana kita berada di dalam kelas Bahasa Melayu. Seperti yang saya katakan tadi, sesetengah orang mungkin boleh menerimanya dan menganggap ianya perkara biasa. Antara ayat-ayat yang diucapkan oleh si pembentang adalah seperti berikut :


Pembentang : …Lecturer kita..
Pembentang : Korang tahu kan?
Pembentang : Just saja je sebut.


Itu adalah antara contoh perkataan yang sering digunakan oleh pembentang di dalam kelas tersebut. Namun banyak lagi perkataan-perkataan lain yang digunakan dan digunakan bersama perkataan Inggeris. Hal ini tidak sepatutnya berlaku kerana  bahasa Melayu sudah cukup untuk menerangkan apa yang ingin dihuraikan. Namun begitu,  persekitaran dan masyarakat merupakan faktor mengapa hal ini terjadi. 

Kebiasaan dalam kehidupan kita kadangkala membawa kepada kerosakan bahasa Melayu. Situasi masyarakat hari ini yang sering menggunakan bahasa Inggeris yang digabungkan dengan bahasa Melayu sebenarnya sudah menjadi kebiasaan. Oleh itu, kita sebagai rakyat Malaysia yang sayang akan bahasa ibunda kita supaya berubah dengan cara menggunakan bahasa Melayu dengan betul dan tidak mencampurkannya dengan bahasa asing. Bahasa Melayu merupakan bahasa yang indah dan perlu dihayati oleh semua golongan masyarakat. InsyaAllah…

1 comments:

The Cutest Blog on the Block said...

Hi, this is Becky from The Cutest Blog on the Block. Sorry for the annoying pop up from My PC Techs. To find out how to remove it go here:

http://2momstalk.blogspot.com/

Becky-TCBOTB