Wednesday, January 26, 2011

Situasi 4 : Buang Sampah~

Assalamualaikum… Situasi yang akan diceritakan ini mungkin pernah di alami oleh semua orang. Hal ini kerana ini merupakan situasi biasa yang kita alami tanpa memikirkan betul salah situasi tersebut. Situasi yang saya ingin ceritakan di sini adalah situasi yang dialami oleh saya sendiri. Situasi ini berlaku dalam perbualan seharian kita dengan rakan-rakan kita. Oleh itu, tanpa kita sedari kita telah mengeluarkan perkataan-perkataan yang tidak sedap di dengar. Namun, oleh kerana perkara tersebut merupakan perkara biasa maka ianya menjadi biasa sahaja tanpa kita memikirkan kesannya. Antara contoh perbualan saya dengan rakan-rakan saya adalah seperti berikut :

Contoh sampah yang dibuang.

Rakan 1 : Weh, bongok gila budak tu buang sampah kat situ.. .
Rakan 2 : Tu la pasal… Tak nampak kot tong sampah tu. Macam best je wat cam tu.
Saya      : Wat muka tak bersalah lak tu…

Penggunaan  bahasa-bahasa kasar dan slanga seperti  di atas merupakan perkara biasa yang berlaku dalam kalangan remaja sekarang. Tanpa kita sedari, kita juga merupakan penyumbang kemusnahan bahasa Melayu. Contoh perkataan seperti “ bongok” adalah tidak elok diucapkan. Namun, perkataan tersebut sudah biasa diucapkan dan dilakukan tiap-tiap hari serta amat sukar untuk mengawalnya. Penggunaan perkataan “bongok” sebenarnya adalah untuk menunjukkan betapa  singkatnya pemikiran si pembuang sampah dalam perbualan tersebut. Penggunaan perkataan yang lebih sopan boleh digunakan untuk menggantikan perkataan “bongok “ tersebut. Oleh itu, saya berharap saya dan rakan-rakan saya akan cuba mengawal penggunaan perkataan “bongok”  tersebut. Penggunaan bahasa Melayu bukanlah mendatangkan kerugian kepada kita malah kita berusaha untuk meningkatkan taraf bahasa Melayu itu sendiri. selain itu, penggunaan perkataan-perkataan yang dianggap kasar seharusnya dikurang atau dikawal oleh kita semua sebagai rakyat Malaysia yang menghargai bahasa Melayu.  Saya berharap rankan-rakan saya tidak berkecil hati dengan apa yang telah saya tulis. Ini merupakan teguran untuk kita bersama, dan sama-samalah kita berusaha untuk mengubahnya.InsyaAllah..

Contohilah kanak-kanak ini yang tahu membuang sampah di dalam tong sampah.

0 comments: