Tuesday, January 25, 2011

Situasi 3 : Gong Xi Fa Cai~

Assalamualaikum... Pada hari sabtu yang lepas, saya dan rakan-rakan iaitu Eni dan Ida telah pergi ke pasar malam ( petang) pekan Tanjung Malim. Semasa kami berjalan-jalan meninjau apa yang ingin di beli, kami telah berhenti di sebuah kedai buah dan mendengar perbualan beberapa orang pelajar UPSI. Ini adalah antara perbualan mereka.


Pelajar 1 : Bapak besar limau tu..
Pelajar 2 : A’ah..a’ah..besar giler..
Pelajar 1 : Mesti manis… sedapnye..

Perbualan mereka di kedai buah itu menarik perhatian saya. Apa yang ingin saya ceritakan di sini adalah situasi penggunaan bahasa slanga. Bagi pelajar tersebut, tiada apa yang salah dengan apa yang diucapkan oleh mereka tapi bagi saya ada sesuatu yang mungkin boleh diperbetulkan. Semasa mereka terkejut terhadap saiz buah limau tersebut, salah seorang pelajar itu telah mengeluarkan perkataan “bapak”. “Bapak” seperti yang kita merujuk kepada orang yang menjaga kita dari kecil sehingga besar dan juga seorang ayah, papa, abah dan pelbagai jenis panggilan lagi. Namun, bagi pelajar tersebut mungkin perkataan “bapak “ itu telah menunjukkan darjah kebesarannya buah tersebut.

Bagi pendapat saya, sebagai seorang pelajar yang terpelajar kita tidak seharusnya menggunakan perkataan tersebut. Hal ini boleh digantikan dengan perkataan lain yang mungkin lebih sesuai dengan situasi tersebut seperti “Wah, besarnya limau itu.” Kadang-kadang perkataan-perkataan yang keluar tersebut di luar kawalan kita. Oleh itu, sama-sama lah kita mengawal apa yang ingin kita bicarakan supaya bahasa yang kita gunakan merupakan bahasa yang baik dan betul dari susunan tatabahasanya. InsyaAllah….