Thursday, March 3, 2011

Situasi 24 : Adab dan Sopan~

Assalamualaikum..
Setelah beberapa hari tidak menulis di blog ini, begitu banyak situasi yang ingin saya ceritakan yang berlaku di sekeliling saya pada setiap hari. Situasi ini berlaku semasa saya ingin membayar setelah membeli makanan di sebuah kedai. Apa yang ingin saya ceritakan adalah sikap segelintir manusia yang kurang beradab.
 Hal ini kerana semasa ingin membuat pembayaran di kedai makan tersebut pelanggan akan beratur tetapi tiba-tiba datang seorang perempuan terus meluru ke kaunter pembayaran tanpa melihat saya dan beberapa rakan yang sedang beratur untuk membayar.


Gambar hiasan.

 Perempuan tersebut terus membuat pembayaran tanpa menghiraukan kami serta langsung tidak menunjukkan wajah yang manis iaitu tiada senyuman dan kata-kata maaf kerana telah memotong barisan. Sikapnya tersebut menunjukkan betapa rendahnya pengetahuan tentang adab berbahasa. Bagi saya sekiranya kita berada dalam keadaan kecemasan dan perlu membuat pembayaran seharusnya dia perlu meminta izin daripada kami yang terlebih awal tiba di kaunter tersebut. Namun keadaan sebaliknya berlaku.
 Bagi saya juga, sekiranya kita tahu berbahasa dan beradap perkara tersebut tidak akan berlaku. Seolah-olah  dia sahaja yang berada dikedai tersebut. Pengajaran daripada situasi ini adalah kita harus tahu berbahasa dengan baik dan beradap sopan. 




Kita merupakan masyarakat Melayu yang beradap sopan, oleh itu tidak seharusnya kejadian tersebut berlaku. Bahasa yang baik akan memberi persepsi yang baik kepada orang lain. Oleh itu, sebagai seorang yang tahu berbudi bahasa dan beradap sopan kita seharusnya murah dengan senyuman supaya orang disekeliling senang untuk berdamping dengan kita. InsyaAllah..


Tiba-tiba rasa teringin hendak menikmati laksa.Sedap...


0 comments: